De Limburger: "FASHIONCLASH Festival wordt in 2021 een online feest voor mode, kunst en talent"

Dit artikel werd gepubliceerd in De Limburger, 15-12-2020

Nieuw werk van de uit Limburg afkomstige ontwerpster Marlou Breuls is te zien op FASHIONCLASH Festival 2021. Afbeelding: Nikola Lamburov

Nieuw werk van de uit Limburg afkomstige ontwerpster Marlou Breuls is te zien op FASHIONCLASH Festival 2021. Afbeelding: Nikola Lamburov

De twaalfde editie van het FASHIONCLASH Festival wordt vanwege corona een geheel digitale editie van 26 tot en met 28 februari 2021. Geen (mode)shows en catwalks in Maastricht, maar wel interviews met ontwerpers, een digitale tentoonstelling en de Fashion Makes Sense Award-uitreiking.

DOOR KIM NOACH

De rust die op een grijze donderdagmiddag in december heerst in het kantoor van de FASHIONCLASH-crew aan de Batterijstraat in Maastricht is bedrieglijk. Achter toetsenborden en computerschermen bij creatievelingen thuis wordt hard gewerkt om alle recent gemaakte videobeelden, foto’s, interviews en informatie van het aanstaande FASHIONCLASH Festival te verwerken. Het moet allemaal van 26 tot en met 28 februari 2021 online klaarstaan.

Negentig procent wat je in februari online gaat zien, stond klaar in het draaiboek voor afgelopen november toen er nog sprake was dat het festival fysiek zou plaatsvinden, vertelt Branko Popovic. Samen met Laurens Hamacher en Nawie Kuiper is hij drijvende kracht achter FASHIONCLASH. Hamacher die ook bij het gesprek aanschuift, knikt en voegt toe: „Toen duidelijk werd dat het festival fysiek niet mogelijk was, hebben we de plannen binnen een week omgezet.” De heren zijn trots op het team dat zo hard werkt om het festival – ook in deze vreemde coronatijden – mogelijk te maken.

Charlotte Simons uit Roggel is op het FASHIONCLASH Festival te zien met haar ontwerpen. Foto: still uit de korte film van Charlotte Simons

Charlotte Simons uit Roggel is op het FASHIONCLASH Festival te zien met haar ontwerpen. Foto: still uit de korte film van Charlotte Simons

Afgestudeerd

De eerste digitale editie van het multidisciplinaire mode/kunst/performance-festival heeft misschien niet de energie van een live-ontmoeting, maar biedt kunstenaars en ontwerpers een kans om hun nieuwe werk toch te laten zien tijdens (semi-)lockdowns. Je zal maar net afgestudeerd zijn als ontwerper aan de academies in Maastricht of Eindhoven en nu geen podium hebben om je werk aan de wereld te tonen. Daarom is het zeker nu belangrijk, benadrukt Popovic, om alumni (net als alle voorgaande edities) een prominente plek te geven op het festival. Zoals bijvoorbeeld Charlotte Simons uit Roggel die studeerde aan de Design Academy Eindhoven en kleding ontwerpt geïnspireerd door Japanse anime en popcultuur.

Als het team van FASHIONCLASH iets geleerd heeft het afgelopen coronajaar, is dat hun website goed gevonden wordt nu fysieke ontmoetingen onmogelijk zijn. Branko Popovic: „Gelukkig hebben workshops en vooral ook onze coachingstrajecten inhoudelijk niets aan kracht verloren, dat blijkt online ook te werken.”

Festival

Voor de komende digitale editie van het festival koos het Fashionclash team ervoor om deelnemers en ontwerpers online in de spotlight te zetten met hulp van interviews en video’s die het werk van alle kanten uitgebreid laten zien. Waar de modellen normaal gesproken met ferme pas langs je lopen op de catwalk, wordt met hulp van een videoteam nu letterlijk ingezoomd op de ontwerpen. Ook heeft het team recent - onder strenge coronamaatregelen - een tentoonstelling opgebouwd die vastgelegd is door de vaste filmcrew bestaande uit makers Steve Iserger en Daniël van Hauten. Laurens Hamacher: „We vinden het ook belangrijk dat we ons vaste team inschakelen, die verantwoordelijkheid voelen we heel sterk. Zij hebben net als anderen het ook moeilijk vanwege corona. Daar waar je kunt, proberen we hen te helpen.”

Om de spanning en vooral ook de nieuwsgierigheid naar het digitale festival zo goed mogelijk op te bouwen, wordt er vooraf geen video of ander beeldmateriaal ‘vrijgegeven’.

Werk van Helène Klein uit Maastricht, die vanaf komende juli start met haar sieradenlijn en accessoires onder de naam Studio | HEEY. Foto: Ginger Bloemen

Werk van Helène Klein uit Maastricht, die vanaf komende juli start met haar sieradenlijn en accessoires onder de naam Studio | HEEY. Foto: Ginger Bloemen

Onder de titel ‘locals’ plaatst FASHIONCLASH Euregionaal en Limburgs talent digitaal in de etalage op de website. Zoals bijvoorbeeld werk van Helène Klein uit Maastricht (Studio | HEEY) en Ashley Luypaers uit Heerlen (PAERS). Het werk van de locals wordt online gepresenteerd door vier jonge theatermakers die in 2020 afstudeerden aan de Toneelacademie Maastricht en de ontwerpen in een groepsperformance tonen.

Ook de uitreiking van de Fashion Makes Sense Award komt de komende editie voorbij. Vrijdag 26 februari 2021 wordt de winnaar bekendgemaakt.

Lees hier het artikel (alleen voor abonnees van De Limburger)

(NL) Creatief tijdens Corona: FASHIONCLASH in De Limburger

Dit artikel werd gepubliceerd in De Limburger, 25-05-2020.

‘Het enige mode-event in Nederland dat dit jaar misschien wél doorgaat’

Hoe komen mensen in de cultuurwereld deze crisis door? In de rubriek ‘Creatief tijdens Corona’ komen Limburgse muzikanten, auteurs, kunstenaars en theater-makers aan het woord. In deze aflevering Branko Popovic en Laurens Hamacher van het Maastrichtse modeplatform Fashionclash.

Foto: Peter Schols

Foto: Peter Schols

DOOR RON LANGENVELD

Uiteraard hadden ze de voorbereidingen voor de twaalfde editie van hun Fashionclash festival in Maastricht liever onder normale omstandigheden getroffen. Zonder de restricties en onzekerheden die de coronascrisis met zich meebrengt. „Maar eigenlijk is dit ook best spannend”, vertelt Branko Popovic in het kantoor aan de Maastrichtse Batterijstraat. „Want je kunt deze situatie ook gebruiken om bijzondere dingen te doen.” Ze zullen ook wel moeten. Want een traditionele modeshow met een catwalk en een volle zaal publiek is komend najaar niet mogelijk. „Maar je kunt modellen bijvoorbeeld ook in een kamer neerzetten en het publiek erlangs leiden”, zegt Popovic. „Of we gaan dingen doen op bijzondere locaties, in huiskamers misschien”, suggereert mede-organisator Laurens Hamacher. „We zijn creatief, dus we gaan dit ook creatief oplossen.” En ze prijzen zich gelukkig dat hun festival pas in november op de kalender staat, als de coronaperikelen hopelijk alweer wat verder geluwd zijn. „We zijn straks misschien wel het enige mode-event in Nederland dat dit jaar wél doorgaat”, zegt Hamacher.

Je kunt deze situatie ook gebruiken om spannende en bijzondere dingen te doen. 
— Branko Popovic

Zuur

Maar dat de coronacrisis een diepe impact heeft op de mode- en kunstwereld, zien Popovic en Hamacher overal om zich heen. „Ontwerpers die in één keer al hun opdrachten zien wegvallen. Beginnende designers die plots met lege handen staan. Of de komende lichting afgestudeerden van de academies, die allemaal zonder afstudeershow hun opleiding moeten verlaten”, zegt Popovic. „Hoe zuur is dat!” Ook zelf hebben ze diverse projecten zien wegvallen. „We zouden onder andere voor de Museumnacht hier in Maastricht een event organiseren samen met studenten van de Toneelacademie”, vertelt Hamacher. „Dat is uitgesteld naar het najaar.” Maar of dat nog doorgaat en in welke vorm? Ze hebben nog geen idee. „We gaan hier zelf ook niet schadeloos uit komen”, voorspelt Popovic.

Podium

De Fashionclashers weigeren desondanks zich door het virus uit het veld te laten slaan. „Zeker nu niet”, zegt Popovic. Met hun initiatieven en events gelden zij als aanjagers van de modewereld en een podium voor jong talent. „En dat podium is juist nu harder nodig dan ooit.” Daarom proberen ze naast hun festival de modewereld juist nu van impulsen te voorzien. „Wat kunnen wij doen om de community van makers en ontwerpers te helpen?”, zegt Hamacher.

Een van de initiatieven die daaruit onlangs is ontsproten, is het project Digital Door Sale. Waarbij jonge Limburgse ontwerpers middels een filmpje op de website en sociale media van Fashionclash een creatie mogen tonen, toelichten en hopelijk verkopen. „Om jonge ontwerpers zichtbaar te maken in deze moeilijke tijd.” En om de modesector een beetje hoop te geven in bange dagen. „Want deze crisis gaat de komende jaren onherroepelijk gevolgen hebben.”